Punta de la Banya: una platja salvatge al parc natural del Delta de l’Ebre

Amposta, Montsià

Seguint el rastre dels ocells a la Punta de la Banya - foto. YouMeKids

Heu estat mai en una platja salvatge on hi fan parada aus de bona part d’Europa i Àfrica? Prepareu els binocles i el banyador… i gaudiu de l’espectacle!

Només durant els mesos d’estiu s’obre la tanca de la barra del Trabucador, una llarga barrera de sorra de més de 5 km i d’entre 100 i 200 metres d’amplada, per accedir a la petita península de la Punta de la Banya, al parc natural del Delta de l’Ebre. Des del mirador a l’extrem d’aquesta reserva natural en forma de península teniu una bona vista sobre les salines de la Trinitat, on habitualment s’apleguen flamencs durant gairebé tot l’any, i de l’extensió de dunes que ressegueixen la costa.

De camí fins aquesta explosió de fauna i flora salvatges, entre la platja de l’Eucaliptus i la badia dels Alfacs (delimitada pel Trabucador i la península) joves i no tan joves aprofiten el vent i la tranquil·litat de les aigües per enlairar estels, alguns fins i tot enganxats a una taula amb rodes o a taules de surf, practicant kitesurf.

Un espectacle fascinant d’aus, dunes i aigua!

Com arribar-hi:
Per arribar al punt d’inici de la ruta (la tanca del Trabucador), heu d’apropar-vos al Poble Nou del Delta des de Sant Carles de la Ràpita o Amposta per la T3408. Just abans d’entrar al poble trobareu una bifurcació en forma de “V”. Heu d’agafar el camí de la dreta en direcció “Platja de l’Eucaliptus”.

Aquest camí asfaltat us portarà directament a la platja. En arribar al final del camí, en una bifurcació que a l’esquerra us portaria cap a la Platja de l’Eucaliptus, heu de continuar recte. El camí girarà lleugerament a la dreta i de cop es convertirà en un camí de sorra aplanada. Aproximadament a 1 km trobareu a la dreta una construcció de fusta amb zona d’aparcament, taules de pícnic i una passarel·la de fusta que us permetrà endinsar-vos una mica en la badia dels Alfacs.

Continueu amb el cotxe per la barra del Trabucador, passant la tanca. En 5,3 km arribareu a una petita zona d’aparcament, al final del Trabucador. Aquí haureu de deixar el cotxe.

En marxa:
Un cop hagueu aparcat el cotxe, us endinsareu en la reserva natural de la Punta de la Banya. La ruta és ben simple. Només heu de seguir la línia de mar, caminant per la platja, amb les dunes a la vostra dreta, durant uns 1,5 km, fins arribar al mirador. Agafeu els binocles i gaudiu de l’espectacle. Tingueu present que sou en una reserva natural. Extremeu les precaucions que ja preneu habitualment, i no malmeteu les dunes, molesteu les aus ni altereu l’ecosistema. Només amb la responsabilitat de tots podrem preservar i gaudir d’un paratge únic! Heu de tornar pel mateix camí que heu fet.

On dinar:
Podeu fer un pícnic a la zona de la construcció de fusta ubicada a l’inici de la barra del Trabucador.

Mirador de la Punta de la Banya - Foto: YouMeKids
Mirador de la Punta de la banya - Foto: YouMeKids
Dunes a la Punta de la banya - foto: YouMeKids

Serveis:

Dades de la ruta:
Edat recomanada: +3 anys
Tipus: ruta lineal
Distància: aprox. 3 km (inclou anada i tornada)
Durada: aprox. 40 minuts (anada i tornada)
Accessibilitat: la pista pel Trabucador és de sorra aplanada amb alguns trams més accidentats. A partir de la zona del Parc Natural s’ha de continuar a peu, ja que entrem en zona protegida i existeix perill d’enfonsament perquè la sorra està solta. L’accés està restringit tot l’any excepte entre el 15 de juliol i el 15 de setembre. Recomanacions: portar aigua, gorra, protector solar i binocles.

Sobre Barbara Vastenavond 468 Articles
Historiadora de l’Art, gestora cultural i mare de dos nens. Convençuda de que cada experiència que vivim enriqueix la nostra vida. Explorar, tocar, viatjar, sentir... és la millor herència que els puc deixar.. Creadora de YouMeKids i coautora de la col·lecció de guies “Excursions amb nens des d'una àrea de pícnic” .

Comenta

Deixa un comentari

El teu e-mail no es publicarà.