Sabíeu que Horta de Sant Joan, coneguda sobre tot per ser una de les parades de la Via Verda de la Terra Alta, amaga un munt de secrets de Pablo Picasso?
Als 16 anys, Picasso va passar vuit mesos a casa del seu amic Manuel Pallarès, a Horta de Sant Joan, buscant que els aires del massís dels Ports l’ajudessin a guarir-se de l’escarlatina. Més tard va tornar-hi perquè, segons deia ell mateix, en aquell poble de la Terra Alta va aprendre tot el que sabia.
Vídeo gravat durant el Cicle dels Petits Grans Genis del Paisatge dels Genis. Vídeo: YouMeKids
Us convidem a passejar pels carrers amb llegat renaixentista i a gaudir del color del paisatge i les panoràmiques que van inspirar a Picasso. Cada petit racó té la seva història. Fixeu-vos en la casa davant de l’església. Fa anys Picasso la va fer servir com estudi. Allà el seu amic forner li va dir que “pintant així, no et guanyaràs la vida”. I és que Picasso ja havia començat a donar el pas cap al que seria el cubisme. Al costat de l’estudi trobareu l’antic hostal Trompet. Ara només hi ha una placa que recorda el lloc des d’on Picasso va disparar uns quants trets a l’aire, enfadat per les pedres que li havien llançat al seu balcó. I és que a les veïnes del poble no els semblava bé que compartís habitació amb una dona sense estar casat amb ella!
Si us apropeu al Centre Picasso descobrireu a quina taula jugava l’artista al dominó amb el seu amic Pallarès, o podreu tocar el cavallet original on l’artista va pintar tants quadres quan estudiava a la Llotja de Barcelona. També us ajudarà a fer-vos una idea de com l’artista va passar de la pintura i el dibuix més realista a simplificar les seves obres amb formes geomètriques.
I si voleu estirar les cames, aneu al lloc on Pablo Picasso va estar a punt d’ofegar-se… si no fos perquè el seu amic Pallarès el va salvar de caure al riu Estrets. Segur que va ser l’imponent paisatge dels Estrets, sota l’espectacle de les Moles del Don, que van despistar al jove Picasso. O potser van ser els vigilants del riu: els voltors i les àligues.
Els més aventurers han d’aprofitar per anar a trobar la cova on el pintor va passar tot un mes durant la seva adolescència. Montsport convertirà la recerca de la Cova de Picasso en tota una competició. Equipats amb un mapa i una brúixola, haureu de trobar les balises que us guien cap a l’amagatall de l’artista abans que els altres equips. Preparats?
Un cap de setmana picassià rodó per descobrir la vessant més personal de l’artista!
On dinar:
Al parc dels Ports i a uns 4 km dels Estrets trobareu l’àrea del Mirador dels Ports, amb una zona de jocs, una font i taules de fusta amb bancs. Prop de la Cova de Picasso hi ha l’àrea de lleure de la Franqueta amb jocs infantils, taules de pedra, fonts i serveis. Si preferiu un restaurant de cuina catalana, podeu fer parada al restaurant Miralles, ubicat al mateix poble d’Horta de Sant Joan. Disposen d’una bona cuina, menú infantil i trones.
On dormir:
Els apartaments rurals La Farinera estan equipats amb tot el que una família pugui necessitar. Hi ha llit bressol, unes golfes amb llits que desperten la fantasia dels més petits (només en els apartaments per a 6 persones) i unes panoràmiques immillorables sobre les Roques de Benet.
"En castellà: Castellà"